عرفان و سیاست

بررسی نسبتِ عرفان و عُرَفا با سیاست و مسائل اجتماعی سیاسی

عرفان و سیاست

بررسی نسبتِ عرفان و عُرَفا با سیاست و مسائل اجتماعی سیاسی

عرفان و سیاست

بسم‌الله الرحمن الرحیم
آیا عرفان می تواند در حوزه تفکر سیاسی اثرگذار باشد؟ شاید چنین به نظر رسد عرفانی که به دنبال رهایی از کثرات عالم و رسیدن به فناء فی الله است، نمی تواند در حوزه اندیشه سیاسی حضور داشته باشد.

این وبگاه به دنبال بررسی کم و کیفِ نسبت علما و عرفای متاخر در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی است

* تلگرام: t.me/erfanvasiasat
* اینستاگرام: instagram.com/erfanvasiasat
* آپارات: aparat.com/erfanvasiasat


سید على خامنه‌ای، رئیس جمهور اسلامی ایران 21آبان1361
(پیام به مراسم بزرگداشت اولین سالگرد رحلت مرحوم علامه طباطبایی):



بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون که یکسال از ارتحال فقید بزرگ اسلام حضرت استاد آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبائى میگذرد، جاى آن است که یاد گرامى این حکیم الهى و این فقیه پرهیزکار و این مفسر قرآن و این اسلام شناس بزرگ در خاطره ى نسل کنونى انقلابى ما پایگاه شایسته ى خود را باز یابد و در هنگامه ى شور و شوق عاشقان لقاء الله که ذخیره ى هستى را با اشتیاق تمام نثار اسلام و قرآن میکنند، مشعل اندیشه ى ژرف و راهنماى او، در آیینه بندان روزگار تجدید شکوه و عظمت اسلام، تابناکتر از همیشه جلوه گرى کند...


ادامه مطلب را کلیک کنید...



بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون که یکسال از ارتحال فقید بزرگ اسلام حضرت استاد آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبائى میگذرد، جاى آن است که یاد گرامى این حکیم الهى و این فقیه پرهیزکار و این مفسر قرآن و این اسلام شناس بزرگ در خاطره ى نسل کنونى انقلابى ما پایگاه شایسته ى خود را باز یابد و در هنگامه ى شور و شوق عاشقان لقاء الله که ذخیره ى هستى را با اشتیاق تمام نثار اسلام و قرآن میکنند، مشعل اندیشه ى ژرف و راهنماى او، در آیینه بندان روزگار تجدید شکوه و عظمت اسلام، تابناکتر از همیشه جلوه گرى کند.


امید است که این مجمع دانش پژوهان و حکمت شناسان آگاه بتواند نقش بزرگ خود را در اداى این واجب تاریخى به تمام و کمال ایفاء کند و یاد زنده ى آن مرد علم را در خاطره ى روزگار ما زنده تر و برجسته تر سازد.


حقیقت آنست که انقلاب اسلامى کبیر ایرانیان در این روزگار، در مبنا و ریشه، یک انقلاب فرهنگى و مبتنى بر احیاى ارزشهاى فرهنگى اسلام است . همه بعدى بودن این انقلاب ناشى از آنست که اندیشه ى اسلام، یعنى محور این فرهنگ آسمانى و الهى، اندیشه اى همه بعدى است که به انسان از جوانب مختلف مینگرد و به جنبه هاى مادى زندگى وى نیز در کنار جنبه هاى معنوى آن بها مى دهد . به سخنى کوتاه میباید گفت : انقلاب ما بمعناى حاکمیت اسلام بر ذهن و بر عمل انسانهاست و اسلام که همان ره آورد پیامبران الهى براى بشر است، یک حقیقت فرهنگى است، یک ایمان است که از آن شیوه ى زندگى درست و به هنجار انسان میتراود و جوانه میزند.


در این انقلاب واقعیتهاى زندگى، یعنى روشهاى اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و اخلاقى همه ساخته و پرداخته ى آن ایمانند، پس در چنین انقلابى مهمتر از همه، باز پس گرفتن ارزشهاى اصیل فرهنگى و معنوى از دست تطاول روزگاران گذشته و بازگرداندن ریشه هاى فکرى و عقیدتى آن ایمان فعال و سازنده به فضاى جامعه و به حریم دلهاى مردم است، در این انقلاب همه ى تلاشهاى اقتصادى و سیاسى و نظامى و غیر آن باید برمبناى این تجدید بناى ایمانى و فرهنگى صورت گیرد و از آن جدا نماند که جدا ماندن از آن، انحراف و در نهایت مرگ این انقلاب را معنى میدهد.


با چنین تلقى اى از انقلاب میتوان شخصیت علامه ى فقید بزرگوار زمان ما را به درستى ارزیابى کرد و جایگاه حقیقى او را در مجموعه ى عظیم این انقلاب به درستى شناخت . او مجموعه اى از معارف و فرهنگ اسلام بود، فقیه بود، حکیم بود، آگاه از اندوخته هاى فلسفى شرقى و غربى بود، مفسر قرآن بود، از علوم اسلامى یعنى علومى که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است مطلع بود، از اصول، از کلام، از ادبیات، از نجوم و هیأت و ریاضیات و از برخى علوم بى نام و نشان دیگر.


شخصیت او در لابلاى این دانستنیهاى بسیار به کمک ریاضتى مداوم و دراز مدت، پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود . از کسانى بود که تنها مکتب جامعى چون اسلام میتواند امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد، چهره ى معنوى او، سیماى پرصلابت مردى بود که ایمانى استوار و عرفانى راستین را با دانشى گسترده و عمیق توأم ساخته و با آمیزه ى شگرف وجود خویش ثابت کرده بود که اسلام میتواند سوز درون دلسوختگان شیفته را با عقل راسخ فرزانگان فرهیخته یکجا گرد آورد، او، تلاش و جهاد بى انتها و خاموش نشدنى خود را هم به این معجون الهى در آمیخته بود . در یکى از حساسترین دورانهاى حیات اسلام و تشیع، جانانه به دفاع از حریم معنویت اسلامى و حکمت و معرفت الهى برخاسته و مفاهیم زیباى اجتماعى اسلام را از آیات کلام الهى استخراج کرده و به عرضه ى کامل و جامع اسلام پرداخته بود . او مدافعى استوار از ارزشهاى فرهنگ اسلام در برابر بساط نیرنگ مکاتبى بود که با بهره گیرى از انواع شیوه ها و ترفندها بر این فرهنگ الهى تاختن آورده و بتدریج رابطه ى دلها و مغزها را در بخشهایى از جامعه، از چشمه سار زلال آن گسسته بودند، او که در حوزه ى علمیه ى قم، در شمار درخشنده ترین گوهرها بود و به آن مدرسه ى اسلامى پربرکت، ارزش میبخشید، تنها به آن حوزه محدود نشده بود و بتدریج در همه ى حوزه هاى علمى و در همه ى محافل اسلامى و در سطح وسیع جامعه حضور خود را مجسم تر و برجسته تر میساخت، معارفى که از زبان و قلم او بر صفحه ى دلها و کاغذها نقش بسته بود از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه جا منتشر میگشت و به همه کس علم و معرفت می اموخت.


اکنون این چراغ برافروخته و روشنى بخش به خاموشى گراییده است اما، خورشید طلوع کرده و عالم افروز اسلام میرود که همه ى زوایا را در این کشور فرا گیرد، جامعه امروز به سمت همان سر منزلى پیش می رود که او در اندیشه ى بلند خود آنرا می دید و بسوى آن بر مى انگیخت، در پیشاپیش این کاروان مردى از سلاله ى انبیاء و رهبرى از زمره ى عاشقان و عارفان بالله، فقیهى بزرگ و اسلام شناس راه را مى پیماید و هدف را مینمایاند، عطر دل آویز دنیاى انبیاء و اولیاء به مشام میرسد، آخرت با دنیا در آمیخته و بهشت الهى دریچه اى بسوى زمین گشوده است، هنگامه، هنگامه ى اولیاء و فقها و عرفا است و جاى آن فقیه و عارف و سالکى که اکنون به یاد یکمین سالگرد رحلتش گرد آمده ایم خالیست.


استاد علامه ى بزرگوار ما باید با گسترش میراث فرهنگى گرانبهایى که گرد آورده و اندوخته بود در جامعه حاضر و شاهد بماند و سرانگشت اشارت او راه درست را به همه ى راهروان بیاموزد، این مهم بعهده ى دانش پژوهان و معرفت پروران است و امید که این مجمع بزرگ و محترم از عهده ى سهم خود در این تکلیف بخوبى برآید.


والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید على خامنه اى

رئیس جمهورى اسلامى ایران 21 / 8 / 1361

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی